İyi Bir E-Ticaret Sitesi Nasıl Olmalı?
Son yıllarda kullanımı epey bir artan e – ticaret siteleri, yeni dönemin en çok parlayan satış stratejilerinden biri olmaktadır. Özellikle pandemi dönemiyle birlikte tüm AVM’lerin ve mağazaların kapanması, insanların internetten alışveriş yapma alışkanlıklarını arttırmıştır. Pandeminin en yoğun olduğu 2020 yılında internetten alışverişlerin oranı %72’ye kadar yükselmiştir. Hal böyle olunca, e – ticaret siteleri de uzun zamandır en çok talep aldığı yılı yaşamıştır. Ancak yine de birçok kesimin internet alışverişine güvenmediği gözlemlenmekte, bunun için yetersiz ve sorunlu e – ticaret sitelerinin katkısının epey fazla olduğu kanıtlanmaktadır. Peki, iyi bir e – ticaret sitesi nasıl olmalıdır?
Ülkenin hatta dünyanın pek çok yerinden zahmetsiz ve hızlı bir alışveriş deneyimi sunan e – ticaret siteleri, kullanıcıların güvenini kazandığında en kolay potansiyel müşteri kazandırma aracı olmaktadır. Tabii ki bu noktada pek çok detaya dikkat etmek gerekmektedir. Özellikle son yıllarda tüketicilerin sabrının azalması, bir ürünü hemen almak istemeleri ve o ürün ile ilgili seçenek fazlalığı bir ziyaretçinin sitede kalma süresini oldukça azaltmaktadır. Bu yüzden öncelikle amaç kişinin sitede kalmasını sağlamaktır.
Ana Sayfa Tasarımı
Ürün veya hizmetin satışlarını artırmak ya da siteye trafik çekmek için pek çok detaya aynı anda dikkat edilmelidir. Araştırmalara göre bir tüketicinin ürüne güvenmesi için onu 7 kez görmesi gerekiyor. Bu yüzden öncelikli olarak ana sayfa tasarımının dikkat çekici ve etkileyici olması şarttır.
Yapılan araştırmalara göre kullanımı kolay olan siteler daha çok tercih edilmekte, daha çok güven vermektedir. Bu yüzden site tasarımı için ön planda olması gereken ilk şey ziyaretçilerin sayfalar arasında kolaylıkla dolaşabilmesi, isteklerine hızlı bir şekilde ulaşabilmesidir.
Mağazalarda en popüler ve en dikkat çekici ürünler girişte müşterilerin görebileceği yere konumlandırılır. Bunun sebebi de kişileri etkileyerek alışveriş davranışını o mağazadan gerçekleştirmelerini sağlamaktır. Aynı mantık e – ticaret sitelerinde de geçerli olmaktadır. Site açıldığında kişinin karşısına anasayfa çıkmakta, kurulan ilk temasta karşı tarafın dikkatini çekmek gerekmektedir. En çok tercih edilen ürünler kategorileştirilerek sergilenmelidir. Satışta olan ürünler için merak uyandırmak ve kullanıcının ilgisini kazanmak amaçlanmalıdır. Sayfa tasarımında kurumsal kimliğe uygun renkler tercih edilmeli, ürünlerin mutlaka resimleri olmalıdır. Bu kullanıcıya güven sağlayacaktır.
Kategori ve Filtreleme
Kullanıcıların web sitesinde kalma süresi zaten oldukça az iken, aradığı ürünü bulmak için harcayacağı zaman fazla olmamalıdır. Kategori ve filtreleme seçenekleri ile ziyaretçiler yönlendirilmeli, ihtiyaçları olduklara ürünlere maksimum 10 saniye içinde ulaştırılmalıdır. Web sitesinin hizmetlerine göre, ürünlerin kullanım amaçlarına göre ya da modellerine göre bir kategori oluşturulmalı, akabinde de fiyat, renk, üretim malzemesi gibi maddeler ile filtrelenmelidir. Ürün sayfalarına girildiğinde ise hakkındaki bilgiler açıklayıcı ve detaylı olmalı, ziyaretçilerin aradığı bilgilerin hepsi bulunmalıdır.
Güvenilirlik
E – ticaret sitesi için en önemli ayrıntılardan biri de sitenin güvenilirliği ve bu anlamda kullanıcıya oluşturduğu güven duygusudur. Site eğer güvenli değilse, tüketici ürünlere bakmadan dahi siteden çıkmakta ve site trafiği de zamanla düşmektedir. Yapılan araştırmalara göre her 10 müşteriden 3’ü ödeme sayfasına geldiğinde alışverişinden vazgeçmektedir. Bunun sebeplerinden biri de ödeme sistemindeki yetersizlik ve ödeme sayfasındaki karışıklıktır. Bu yüzden bu sayfa için gereksiz bilgilerden kaçınılmalı, sade ve anlaşılabilir bilgiler ile kullanıcıların güveni kazanılmalı ve bu süreç mümkün olduğunca hızlı tamamlanmalıdır.
E – ticaret sitelerinin güvenlik anlamında altyapısı güçlü olmalı, site sorunsuz çalışmalıdır. Sitede mutlaka web sitenin kimliğini doğrulayan SSL sertifikası bulunmalı, kullanıcı bilgilerinin güvenle saklanacağının garantisi de kişilere verilmelidir. Ziyaretçilere kolay ödeme seçenekleri sunulmalı, tekrar alışveriş yapmak istediklerinde kart bilgilerini kaydetme gibi opsiyonlar belirlenmelidir.
Mobil Uyumluluk
E – ticaret sitesinin mobil uyumluluğa (responsive) sahip olması, son yıllarda aranan en önemli özelliklerden biridir. Telefon ve tablet kullanımının her geçen gün arttığı ve birçok işlemin bu cihazlar ile gerçekleştirildiği göz önünde tutulursa, sitenin her cihaza uyumlu olması kullanıcıları mutlu etmekte, site sahibine de olumlu olarak geri dönmektedir.
Yorum, Değerlendirme ve Puan
Sitedeki ürün ya da hizmetin altında müşteri yorumlarının olması ve puanlamaların yapılması, kullanıcılar için son derece önemlidir. Son yıllarda alışverişlerin birçoğu yorum ve puanlar yüzünden tamamlanmamaktadır. Hal böyle olunca her sayfa ziyaretçisi ürün hakkında daha önceki deneyimleri görmek istemektedir. Bu yüzden o ürün ya da hizmet ile ilgili değerlendirme seçeneğinin bulunması, güvenilirlik açısından da oldukça değerlidir. Yapılan alışverişten, üründen ve kargodan ne kadar memnun olduğunu belirten müşterilerin gözükmesi için de web sitesi için olumlu detaydan biridir.
Son Bir Tavsiye : Online alışverişlerde akla takılan bir soru olursa her an ulaşabilecek bir seçeneğin olması çok önemlidir. Yapılan araştırmalara göre e – ticaret sitelerinden alışveriş yapanların %44’ü bu konuda oldukça hassas. Anında destek almak adına bir canlı sohbet eklentisi ile müşteri memnuniyetini en iyi şekilde sağlayabilirsiniz.