E-TİCARETE BAŞLAMAK
E-ticaret en genel anlamıyla elektronik platformlar aracılığıyla alım, satım ve ödeme işlemlerinin gerçekleştirilmesidir. Özellikle son 5 yıl içinde geleneksel satış ve pazarlama anlayışının dijitalleşmeye doğru ivme kazanması söz konusudur. Arz ve talep dengesi günden güne değişmekte olup bilinen üretim, dağıtım ve tüketim alışkanlıkları da dönüşüme uğramıştır.
Bundan 10 yıl önce ekmek, süt ya da su gibi temel ihtiyaç malzemelerini internetten sipariş vereceğimiz bu denli inandırıcı gelmeyebilirdi. Teknolojik gelişmeler modern dünyayı şekillendirdiği gibi, modern insanın zaman algısı da değişmiştir. Buna bağlı olarak herhangi bir tüketim malzemesinin temin edilmesi için harcanan vakit saatlerden dakikalara hatta saniyelere inmiştir. Bugün Trendyol, Yemek Sepeti ya da Getir gibi uygulamalar aracılığıyla alışveriş alışkanlığı başka bir boyut kazanmıştır.
Bunun yanı sıra Amazon veya AliExpress gibi uluslararası platformlar da tüketici alışkanlıklarını kökünden değiştirmiştir. Özellikle Amazon’un Türkiye piyasasına girişiyle dengeler bir hayli değişeceğe benziyor. Amerika Birleşik Devletlerinde Amazon tarafından hayata geçirilen ‘’drone teslimat’’ denemelerine Türkiye’de önümüzdeki 2 sene içinde geçileceğine dair bir takım haberler de mevcut.
Ülkemizde e-ticaret alışkanlığı özellikle pandemi dönemiyle zirve noktasına ulaşmıştır. Uzun karantina dönemlerinde gıda, elektronik ve ev eşyalarına olan ilgi bir önceki senenin verilerine göre %36.8’lik bir artış göstermiştir. Hal böyle olunca küçük ve orta ölçekli girişimciler ve girişimci adayları arasında e-ticaret yapmak oldukça popüler hale gelmiştir.
E-ticaret yapmak için gerekenler, gerçek hayatta bir işletme kurmakla kıyaslandığında oldukça basittir. Satılacak ürün, ürünlerin pazarlanacağı bir online alışveriş platformu, yasal prosedürlerin yerine getirilmesi ve kargo anlaşmaları ile siz de birkaç hafta içinde e-ticarette yerinizi alabilirsiniz.
E-ticaret girişimlerinin başarılı olmasında ise profesyonel bir e-ticaret altyapısı kullanmak, müşteri memnuniyetini ve eğilimlerini iyi analiz etmek ve dijital platformlarda güçlü bir marka bilinirliği sağlamak önemli rol oynuyor. İşte 2021 yılında geçerli olan veya geçerli olması düşünülen trendlerden bazıları;
Özgün E-Ticaret Altyapısı
E-ticarete girmeden önce ürünlerinizi sergileyebileceğiniz ve satış yapabileceğiniz bir altyapıya ihtiyacınız vardır. Çeşitli firmalar kendi bünyelerinde geliştirdikleri e-ticaret altyapılarını ihtiyaca göre şekillendirerek, müşterilerinin katalog, kargo, yorum ya da stok takibini yapabilecekleri bir alan oluşturmuşlardır. Bunun yanı sıra WordPress tabanlı e-ticaret siteleri de, çeşitli eklentiler aracılığıyla satış yapabileceğiniz bir ortam sağlamaktadır.
2021 yılı itibariyle dijital platformlarda marka bilinirliğini sağlamanın en önemli 3 unsuru olan SEO, SEM ve SMO bileşenlerinden en önde geleni olan SEO için arama motorlarının politikaları günden güne gelişmekte ve değişmektedir.
Kabaca kullanıcıya iyi bir deneyim yaşatmak ve aranılan içeriği doğru ve eksiksiz biçimde sunan siteler ödüllendirilmektedir. Ülkemizde kullanım oranı %95’in üzerinde olan Google faktörü düşünüldüğünde, arama motorlarının algoritmasına uygun bir site altyapısı oluşturmak durumundasınız.
Bundan 10 yıl önce tarama botlarını önceleyen içerik üretimi söz konusuydu. Son yıllarda ise başta Google olmak üzere Yandex, Bing ve DuckDuckGo gibi popüler arama motorları, kullanıcının aradığını hızlıca bulması ve zamandan tasarruf etmesi için çaba sarf eden web sitelerini ödüllendirmeye başlamıştır. Bağlamından uzak oluşturulan tüm içerikler ya spam olarak iletilmiş ya da direkt olarak ‘’ghost’’ statüsüne düşmüştür.
Tüm bunlardan yola çıkarak diyebiliriz ki, mevcut veya potansiyel müşterilerinizin sizin web sitenizi tercih etmesinde kullanıcı deneyimine SEO, SEM ya da SMO araçlarıyla katkıda bulunmanız, sizin için en önemli etmen olacaktır. Unutmayın, SEO, SEM ve SMO yalnızca birer araçtır. Amaç, minimum bütçeyle maksimum verim elde edebileceğiniz satışlar ve müşteri memnuniyetidir.
E-Ticaret Entegrasyonları
Google Alışveriş özelliğini piyasaya ilk sürdüğünde dijitalleşmeyi önemli ölçüde etkilemişti. Son yıllarda Google’da aratılan herhangi bir ürünün alımı gerçekleşmeden önce geçtiği aşamalar kabaca şu şekildedir:
- Ürünü Aratmak – İhtiyacınız olan koşu ayakkabısını almadan önce en genel haliyle ‘’en iyi koşu ayakkabıları’’ ya da ‘’koşu ayakkabısı al’’ gibi bir anahtar kelimeyi kullanarak çıkan sonuçlara yönelirsiniz.
- Görselleri İncelemek – Ürünün teknik detaylarını ya da fiyatını incelemeden önce, modellerin neler olduğunu görmek istersiniz. Araştırmaya göre satın almaya yönelik yapılan aramalarda
- Google Görseller’in kullanımı %67 oranında. Aramayı Özelleştirme – Genel sayılabilecek ‘’en iyi koşu ayakkabıları’’ arasından seçilen birkaç görselden sonraki durak, dikkat çeken ya da ilgi duyulan birkaç spesifik model ya da markadır. Potansiyel alıcı bu aşamada ‘’Reebook Lite 2.0’’ ya da ‘’Adidas Nite Jugger’’ tarzında aramalara yönelmektedir. İşte Google Alışveriş özelliği burada devreye giriyor.
Kullanıcı yönelimleri üzerine yapılan bir araştırmada Google Alışveriş özelliğini kullanan müşterilerin potansiyelden mevcut müşteri haline gelme oranı %47’dir. Bu Google’ın Alışveriş özelliğine yaptığı yatırımların olumlu sonuç verdiğini göstermektedir.
Müşteriler sepete ekleme veya satın alma aşamalarına geçmeden fiyat analizini, niş ürün seçimini veya ürün karşılaştırmasını yapmadan önce Google Alışveriş özelliğinden faydalandıkları ortaya çıkmıştır.
Son yıllarda popüler olan bir diğer platform ise Instagram ve Facebook Merchant’tır. Giysi veya ev dekorasyonları satışı yapan bir firmanın Facebook ve Instagram profillerini gezdiğinizde, fotoğrafların üzerinde gördüğünüz etiketlerle olan etkileşim geçtiğimiz yıla göre %21 artış gösterdi.
Web Sitenizi SEO Uyumlu Yapmak Neden Önemlidir?
Web sitelerinin arama motorlarında üst sıralamalarda yer almasına yönelik yapılan ‘’Arama Motoru Optimizasyonu’’ (Search Engine Optimization) çalışmaları kısa, orta ve uzun vadede kullanıcılara ve işletmelere faydalar sağlamaktadır. SEO çalışması arama motorlarının, web sitelerinin kolay ve sağlıklı biçimde taranmasını; site ziyaretçilerinin (kullanıcılar) de iyi bir deneyim sağlamalarını sağlayan profesyonel ve çok yönlü bir çalışmayı ifade eder.
Mobil hayatta geçirdiğimiz vakit günden güne artıyor. Kişisel veya kurumsal markalar başlangıçta işletmeleri hakkında bilgi sahibi olmaları amacıyla kullandıkları Facebook ve Instagram’ı artık önemli bir alışveriş platformu olarak görüyor.
Bugün birçok firma, Facebook ve Instagram’daki alışveriş ve dönüşüm entegrasyonlarını sağlayarak önemli bir kazanç elde etmekte. Varlığınızı ağırlıklı olarak Facebook ve Instagram’da gösteriyor ve bu platformlarda satış yapıyorsanız, alışveriş özelliğini daha aktif şekilde kullanmanızda fayda var.
Yasal Hükümler ve Dikkat Edilmesi Gerekenler
Bireylerin temel hak ve özgürlükleri dijitalleşmeyle birlikte yeniden ele alınmak durumunda kalmıştır. Bir ürünü veya hizmeti tanıtma, satma ya da bilgilendirme amaçlı müşterilere iletilen her bir içerik birkaç münferit olay ile suistimale açık hale gelmiştir.
İnternette yaptığınız her bir işlemde sanal bir ayak izi bırakırsınız. Bu bazı adımlarda adınız, bazılarında yaşadığınız kent ya da mail adresiniz olabilir. Kişisel bilgilerinizin size maddi veya manevi anlamda zarar verecek biçimde ifşası siber suçlar kapsamında değerlendirilirken, e-ticaret sitelerinin bu konuda ayrı bir hassasiyet göstermeleri gerekmektedir. Bu hassasiyetin iki kolunu açıklamak gerekirse;
- Google Boyutu – Satış yapılan bir web sitesinde oluşturulacak fatura için ad, soyad, açık adres ve kredi kartı bilgileri gibi kişisel ve kritik bilgilerin güvence altında olduğunu Google’a kanıtlamanız gerekiyor. Uçtan uca şifreleme yöntemiyle kredi kartı bilgilerini; SSL sertifikasıyla da web sitesinin güvenilir olduğunu gösterebilirsiniz. Kaldı ki son yıllarda SSL sertifikası barındıran web sitelerinin Google sıralama kriterlerinden geçer not aldığı bizzat Google tarafından kabul edilmiştir.
- Yasal Boyutu – Gerçek hayatta bir mağazanız olduğunda nasıl ki çeşitli vergi levhalarını ve resmi evrakları temin ve ibraz etmek durumundaysanız, e-ticaret yapmaya başlamadan önce de çeşitli yasal yükümlülükleri sağlamak zorundasınız. ‘’Instagram Butiği’’ olarak tabir edilen alım-satım sayfaları bugün hukuki olarak süzgeçten geçirilmekte. Türkiye Cumhuriyeti Anayasasına göre ticari faaliyet sırasında ettiğiniz kazanç vergilendirilmektedir. Gelirlerinizi ve giderlerinizi periyodik olarak gerekli birimlere beyan etmek durumundasınız. İnternette belli bir miktara kadar vergi mükellefi dahi olabiliyorken yasal olarak kendinizi güvence altına almazsanız, çok ciddi idari para cezalarıyla karşılaşabilirsiniz.