Google başta olmak üzere tüm arama motorları, internet kullanıcılarının aradıkları bir içeriği, bir takım kelimeler aracılığıyla bulmalarına olanak sağlayan algoritmalar üzerine kuruludur. Anahtar kelimeler, web sitelerinin içeriklerinde yer verdikleri sayfalarda, ürün açıklamalarında ya da fotoğraf adlandırmalarında rastlanabilecek anlamlı bir kelimeden veya yan yana gelmiş kelimelerden oluşur. ‘’SEO’’ ya da ‘’SEO Analizi’’ gibi olabileceği gibi ‘’İzmir’de SEO Hizmeti Veren Firmalar’’ ya da ‘’İzmir Web Tasarım ve Yazılım Şirketleri’’ gibi uzun kuyruklu anahtar kelimeler de mümkündür.
Anahtar Kelime ve SEO İlişkisi
Anahtar kelimeler, kullanıcıların herhangi bir arama motorunda bir sonuca ulaşmak için kullandığı tüm kelime veya cümleler olarak açıklanabilir. Ülkemizde %95 oranında kullanım değeri olan Google birkaç senedir ağırlıklı olarak kullanıcı deneyimini önemseyen web sayfalarını ödüllendirmeye ve sorgulamalarda üst sıralara çıkarmaya başlamıştır. Kullanıcı deneyiminden kastımız, web sitemizi ziyaret eden kullanıcıların işine yarayacak nitelikli içeriklerdir. Bağlamdan uzak ve yalnızca üst sıralara çıkmak için oluşturulmuş içerikler, Google botları tarafından spam olarak dahi algılanabilmektedir.
Google, bir takım sinyalleri ve prensipleri baz alarak web sitelerini ödüllendirir. Hızlı açılan bir web sayfası, istenilen sonuca kısa sürede ulaşılan bir kategorizasyon ya da kullanıcıyı rahatsız edecek türde yönlendirmeler ya da pop-up’lara yer vermemek, Google’ın tüm web sitelerine önerdiği bir temel kriterdir.
SEO (Search Engine Optimization – Arama Motoru Optimizasyonu), web sitelerinin bir ürün, hizmet veya içerikle ilgili yapılan sorgularda üst sıralarda çıkmasına yönelik yapılan tüm iyileştirme çalışmalarını ifade eder. İçte ve dışta birçok farklı elementten meydana gelen SEO çalışması, günümüzde profesyonel danışmanlık ve hizmet türlerinden biridir.
SEM (Search Engine Marketing – Arama Motoru Pazarlamacılığı), SEO’nun aksine, belirli bir anahtar kelimede açık artırma usulüyle üst sıralarda yer edinmeye yönelik reklam faaliyetidir. Kendi içinde eşleme türlerine ve kısa, orta ve uzun vadeli reklam stratejilerine göre değişkenlik göstermekle beraber SEM, SEO ile desteklenmedikçe yeterince efektif olmayacaktır.
Dijital Analiz Araçları ve Avantajları
E-ticaret ile uğraşanların sıklıkla duydukları ve yoğunlaştıkları kavramlardan birisi olan hedef kitleler sunduğunuz hizmet veya sattığınız ürüne ilgi gösterme eğiliminde bulunan insanlar olarak özetlenebilir. Hedef kitleler, e-ticaret uygulamasında dikkat edilmesi gereken başlıca unsurlardandır. Birçok başarısız e-ticaret girişiminin arkasında, mevcut ve potansiyel müşterilerin analizini layıkıyla gerçekleştirmemek yatıyor.
Ücretli ve ücretsiz birçok analiz aracıyla marka bilinirliğinizi ve satışlarınızı artırabilir; reklam giderlerinizi önemli ölçüde azaltabilirsiniz. Web sitenize entegre ettiğiniz çeşitli kodlar ile web sitenizde gerçekleştirilen hemen hemen tüm hareketleri gözlemleyebilirsiniz.
Google Analytics, bunu sağlamanıza yarayan kullanışlı ve ücretsiz araçlardan biridir. Web sitenizde gerçekleştirilen hareketleri anlık olarak incelemenize olanak sağlar. Ayrıca haftalık, aylık, 3 aylık veya 1 yılı kapsayan verileri analiz ederek, web sitenizde ve reklam kampanyalarınızda iyileştirmeler yapabilirsiniz.
Web sitenizde paylaştığınız bir içeriğin adım adım ne ölçüde etkileşime girdiğini incelemek önemli bir kazançtır. Bu etkileşimlerin detaylı ölçümü ile kısa, orta ve uzun vadeli stratejiler belirlemek ise profesyonel yaklaşım ve destek gerektirir. Etkileşim izi takibini aşağıda kabaca açıklayalım:
SEO – SEM VE SMO NEDİR?
Marka bilinirliği bütünsel bir yaklaşımla elde edilen önemli bir kazanımdır. Kişisel veya kurumsal markanızın inşasında her bir faktör oldukça kıymetlidir. Bu faktörleri bir araya getiren 3 ana faktörü sizinle paylaşıyoruz.
Oldukça genel olmak üzere standart bir satın alım işleminde müşterinin bıraktığı sanal ayak izleri gördüğünüz gibidir. Bu örnekte ne satın almak istediğinden emin olan ve direkt olarak ayakkabı kategorisine yönelen bir müşteri adayını inceledik. Detaylı bir müşteri eğilimi analizi, web sayfanızın kaynak kodlarına entegre edilen kod parçacıkları ve çeşitli analiz araçlarıyla gerçekleşmektedir. Bu takip ve analiz araçları bir kullanıcının;
- Her bir sayfada ne kadar süre vakit geçirdiği
- Ana kategori ve alt kategorilerin hangisinde gezindiği
- Hangi filtrelemeleri kullandığı ve hangi ürünleri incelediği
- Sepete eklediği ürünleri
- Satın aldığı ürünleri
bilgilerini detaylı biçimde görüntüleyebiliriz.
Google’ın kabaca talep ettiği şudur: Web sitene entegre ettiğin kodlarla bana ne kadar veri sağlarsan, reklam bütçeni o ölçüde düşürür; gerçekten satış yapabileceğin potansiyel müşterilerini hedeflerim. Reklam kampanyalarını oluşturmak oldukça kolaydır fakat reklamlar yayındayken önemli çıkarımları yapabilmek ve metrikleri değerlendirebilmek uzmanlık ister.
Anahtar Kelime Analizi Nasıl Yapılır?
Anahtar kelime analizi yapmanıza olanak sağlayan hem ücretli hem de ücretsiz birçok seçenek vardır. Analizi yaparken, belirlediğiniz anahtar kelime ile ilgili hedefinizi gözeterek içlerinden birini seçmeniz faydalı olacaktır. Anahtar kelime analizi gerçekleştirebileceğiniz en kolay ve en basit araç yine Google’ın kendisidir. Arama çubuğunda yaptığınız bir sorgulamada, arama yaptığınız kelimenin arama hacmine ve o kelime ya da cümleye göre Google’ın önerdiği diğer anahtar kelimelere ulaşabilirsiniz.
Bunun yanı sıra yine Google tarafından ücretsiz şekilde sunulan Google Ads Anahtar Kelime Planlayıcısı modülü ile, girdiğiniz anahtar kelimelerin arama hacimlerine, TBM (Tıklama Başı Maliyet) ya da rekabet oranını inceleyebilirsiniz. Ücretli anahtar kelime analiz araçlarına SemRush, Ahrefs ya da Moz örnek verilebilir.
SEO Analizi Nasıl Yapılır?
SEO, orta ve uzun vadeli ekip çalışması gerektiren profesyonel bir hizmettir. Site içi ve site dışı olmak üzere kendi içinde çok farklı metrikleri olan SEO’nun kapsamı, bir web sitesinin arama motoru botları tarafından kolayca taranabilmesine ve site ziyaretçilerinin memnun kalmasını sağlayacak tüm içeriklerin oluşturulmasına hizmet eden teknik üretim, bakım ve onarım çalışmalarından oluşur.
SEO analizi için de kullanılabilecek ücretli ve ücretsiz birçok araç bulunmaktadır. SEO SpyGlass uygulaması web sitenizde bulunan indexlenebilir sayfalarda hata ya da uyarıları görüntüleyebileceğiniz ücretsiz bir uygulama iken; Screaming Frog, website sağlığını sayfa sayfa ölçebileceğiniz oldukça detaylı bir ücretli analiz aracıdır. Google Search Console, Analytics ya da Tag Manager üzerinden de web sitenizde yapılan SEO çalışmalarına dair detaylı raporlar alabileceğiniz gibi, kapsamlı ve yoğun bir çalışma şarttır. Yıllık, aylık, haftalık, günlük hatta saatlik içerik güncellemeleri ve diğer teknik bakımlar projelendirilerek, bir zaman programına uygun olacak biçimde uzman ekip ve uygulamalar aracılığıyla gerçekleştirilir.